Nouks Visuals

Feit of fabel: verkoop je meer met professionele productfoto’s?

Feit of fabel: verkoop je meer met professionele productfoto’s?

Regelmatig krijg ik de vraag van webshopeigenaren: “verkoop je nu echt meer met professionele productfoto’s?” Laat ik het zo stellen: iedereen kent de uitdrukking wel, ‘Een foto zegt meer dan 1000 woorden’ en die komt niet zomaar uit de lucht vallen. Mensen onthouden namelijk 80 procent van wat ze zien en slechts 20 procent van wat ze lezen. Dus, dat je klanten het product dat ze gezien hebben onthouden is al een voordeel maar er is meer…

 

Heb je een fysieke winkel? Dan hebben je (potentiële) klanten de mogelijkheid om naar je toe te komen en het product dat ze nodig hebben of misschien wel gezien hebben in een brochure, op social media of bij de buurman, grondig te bekijken. Ze kunnen het niet alleen zien, ze kunnen het ook voelen, misschien wel uitproberen of je kunt ze een demonstratie geven. Een belangrijk voordeel dat ze over de streep kan trekken om over te gaan tot aankoop. Bij een webshop mis je dit grote voordeel helaas en moet je je klanten op andere manieren overtuigen. Professionele productfoto’s zien hierbij onmisbaar. Hieronder leg ik uit waarom.

 

Waarom zijn professionele productfoto’s een must voor je webshop?

 

  • Potentiële klanten screenen je website en zullen alleen blijven hangen wanneer de producten die je verkoopt, zo aantrekkelijk mogelijk worden gepresenteerd op je website;
  • Met goede productfoto’s help je je klanten visueel te begrijpen wat het product precies is, door het van meerdere kanten te belichten, en wat het voor hen kan beteken. 360° foto’s spelen hierdoor ook een steeds belangrijkere rol.
  • Als een product niet aan de verwachtingen voldoet, sturen klanten het terug. Door middel van duidelijke en kleurechte productfoto’s van meerdere kanten, weten klanten precies wat ze kunnen verwachten. Retourpercentages kunnen tot maar liefst 17% dalen (zeker in de fashion en schoenenbranche).
  • Sterke productfoto’s kunnen een groot concurrentievoordeel opleveren: wanneer exact hetzelfde product met professionele beelden wordt gepresenteerd creëer je meer vertrouwen bij de consument dan wanneer je het product op de foto is gezet met een smartphone. Hebben je concurrenten al sterke beelden en een strakke productpresentatie op hun website? Des te meer reden om vandaag nog een productfotograaf in te schakelen;
  • Naast dat professionele beelden vertrouwen opwekken bij potentiële klanten, kunnen ze namelijk ook je imago versterken. Wanneer je samen met de fotograaf je eigen stijl te ontwikkelt en doorvoert in je hele webshop, zal dit zorgen voor herkenning en heb je je eigen unieke content. 
  • Wanneer je de bestandsnamen van de productfoto’s voorziet van een goede productomschrijving, zullen je foto’s ook sneller naar voren komen in Google images en mensen zullen klikken op de mooiste foto’s,
  • Professionele productfoto’s kun je delen op je eigen social media-kanalen. Door social media-buttons op je productpagina’s te plaatsen kun je er ook voor zorgen dat potentiële klanten de foto’s van je producten verspreiden.  

Dus, verkoop je meer met professionele productfoto’s?

 

Het antwoord is 100% ja! Met goede productfoto’s zal je meer producten verkopen, je retourpercentage zal dalen en bovendien zal het je imago en vertrouwen versterken. Kun je na het lezen van dit blog niet wachten om aan de slag te gaan en je webshop te voorzien van professionele productfoto’s? Neem dan contact met mij op of lees de pagina bedrijfsfotografie om te zien welke mogelijkheden er nog meer zijn.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.